lördag 14 november 2009

Enkelt vitt bröd



350 g Manitoba cream
650 g Vetemjöl special
10 g jäst
6.5 dl vatten
20 g havssalt
1 ägg + lite fröer

Blanda jästen med vattnet och tillsätt sedan mjölet. Kör på medelhastighet i 13 minuter, tillsätt saltet och kör sedan 7 minuter till på högsta hastighet. Lägg över i inoljad plastlåda och låt jäsa i 1 h (jag ställer min låda ovanpå kylen). Vik ihop ett par gånger och låt sedan stå 1 h till. Tag upp på bakbordet, dela i två rejäla bröd, dra ut och vik ihop utan att knåda degen mer än nödvändigt. Låt degen vila i ca 30 minuter under bakduk och pensla sedan med ett ägg + lite vatten. Strö över lite olika frö - jag tog pumpafrön, solrosfrön och linfrön. Grädda i 250 grader. Sätt ner till 200 grader efter 5 minuter, lufta efter ytterligare 20 minuter. Grädda i totalt 45 minuter och låt sedan bröden svalna på galler.

4 kommentarer:

  1. Andreas, kör du med assistent? Min matberedare klarar inte dina degar. Och Manitoba Cream, qu'est-ce que c'est? Gissar att det är någon form av mjöl... Och ett hus i Toscana i juni. Eller?
    /Sofia

    SvaraRadera
  2. Visst kör jag med assistent - en rejäl sak som står och brummar för sig själv. Svårt att klara sig utan, så du får se till att skriva det på julklappslistan. Manitoba är ett vetemjöl med hög proteinhalt - ger väldigt trevliga bröd men kräver en del extra knådning; ta vetemjöl special om du inte hittar det.

    SvaraRadera
  3. Jag gav mig på detta recept idag och de blev otroligt vackra! När jag såg hur mycket salt 20 g var tvekade jag, men mmmums säger jag bara. Det är sällan tillräckligt med salt i bröd. Nu får vi se om jag provar något annat av dina bröd en annan dag. Kanske till och med att jag sätter en surdeg...
    Puss till dig och de dina
    /Sofia

    SvaraRadera
  4. Andreas,
    Jag trodde jag hade skrivit en kommentar till, men den försvann... Ville bara berätta att jag gav mig på det här receptet idag och bröden blev otroligt vackra! Jag var först skeptisk när jag såg vilken stor hög 20 g salt var, men det borde jag inte ha varit. Mmmmmm säger jag bara. Det är sällan nog med salt i bröd. Nu kanske jag ger mig på något av dina andra recept snart, och vem vet: kanske till och med att det sätts en surdeg snart...
    Puss på dig och de dina
    /Sofia

    SvaraRadera