fredag 2 oktober 2009

Enkelt pumpafrösurdegsbröd

Jag har jobbat en vecka på att förenkla ett recept så att man kan baka det utan att mjöla ner sig eller behöva göra massa moment. Resultatet är detta och jag är väldigt nöjd. (Ber om ursäkt för gräslig musik, men jag behövde något som täckte Arvids ilskna skrik.)



Blanda först:
  • 1 dl vetesurdeg
  • 4 dl vatten
  • 5 g torrjäst
  • 400 g vetemjöl (ca 10 dl)
  • 2 dl pumpafrön
Låt stå i 30 minuter och rör sedan 2 tsk salt. Blanda väl. Låt jäsa i 1-2 timmar. Under tiden ställ ugnen på 230 grader och ställ in en kastrull utan lock.

Ta ut kastrullen och häll i linfrön eller ströbröd och skaka kastrullen så att botten täcks. Häll över den kladdiga degen, pensa lite med vatten och häll på en handfull pumpafrön. Ställ in kastrullen i ugnen med lock i 30 minuter. Ta sedan av locket och låt kastrullen stå kvar i ugnen till brödet ser fint ut, det tar ca 20 minuter.

Ta sedan ut det och ta loss brödet. Stjälp ut och låt det svalna på galler.

1 kommentar:

  1. 400 g mjöl och ca 10 dl mjöl stämmer lite dåligt. 1 dl mjöl väger 600 g. Jag testade att lägga mig lite mittemellan, få se hur det går :-) Jäsning pågår

    SvaraRadera