lördag 6 juni 2009

Jan Hedhs ljusa



Dag 1:
2 g jäst
150 g vatten
200 g vetemjöl
2 g salt

Dag 2:
15 g jäst
500 g vatten
1000 g vetemjöl
350 g surdeg
20 g havssalt

Dag 1: lös upp jästen i vatten och blanda i mjölet. Knåda på lägsta i 10 min. Häll i saltet och knåda 5 min på högsta. Lägg degen i lätt inoljad plastburk och ställ den i kylen 24 h.



Dag 2: Lös upp jästen i vattnet och häll den över mjölet, surdegen och fördegen. Knåda i 13 min, tillsätt saltet, öka hastigheten och knåda 7 min. Häll upp i lätt inoljad plastburk och låt jäsa i 60-90 min. Sikta tjockt med mjöl på en plåt. Dela degen i fyra delar (utan att pressa degen, vik och lägg med skarven nedåt. Låt jäsa 14-16 h i kylskåpet.

Dag 3: Sägg ugnen på 250 grader. Sätt in två bröd med skarven uppåt och spruta in rikligt med vatten. Efter 5 min, sänk till 200 grader. Efter ytterligare 10 min lufta ugnen. Upprepa två gånger. Baka totalt i 50 min. Ställ bröden på galler och spruta bröden med vatten. Baka de två sista bröden.

Bröden går bra att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar